Indien u een of meerdere CD’s wil bestellen, stuur ons dan een e-mail naar het adres info@lesmuffatti.be met vermelding van uw naam en adres en de details van uw bestelling.

Prijs van onze CD's: 18€ (enkel CD) of 22€ (dubble CD) / stuk + verzendingskosten (België 2,31 €; Europa 7,02 €). Gratis verzending vanaf 3 stuks.
  • Ramée - RAM 1501 - 2015

    George Frideric HANDEL, Arie Per La Cuzzoni

    Les Muffatti
    Leiding Peter Van Heyghen
    Sopraan Hasnaa Bennani
    Naar verluidt was Francesca Cuzzoni eerder gedrongen van gestalte en niet meteen een toonbeeld van fysieke schoonheid. Ze was een matige actrice, had een slechte smaak op het gebied van kleding en was geenszins wars van enige diva-allures. Maar zodra ze begon te zingen, "drong ze dankzij haar wondermooie stem, perfecte intonatie en uitmuntende smaak rechtstreeks door tot in het hart" van haar toehoorders....

    En het was op die manier dat de 26-jaar jonge sopraan uit Parma erin slaagde om op 12 januari 1723 tijdens de première van Händels opera Ottone het Londense operapubliek in één avond voorgoed voor zich te winnen. Toen we over het ontwikkelen van een programma met Hasnaa Bennani begonnen na te denken, viel het ons op in hoeverre de beschrijving van de stem van Cuzzoni overeenkomt met de vocale kwaliteiten van Hasnaa. Beide zangeressen delen dezelfde warmte, intensiteit en juistheid.


    Met de steun van

    • Fédération Wallonie-Bruxelles
    • Vlaamse Overheid
  • Ramée - ram 1303 (2 CD) - 2014

    Reinhard KEISER, Brockes-Passion

    Vox Luminis - Les Muffatti
    Leiding Peter Van Heyghen
    Sopraan Zsuzsi Tóth | Tenor Jan Van Elsacker | Bas Peter Kooij
    Sorry, translation not available.

    The Brockes-Passion  can be considered the archetype of the German Passion oratorio. As such, it served as a model and source of inspiration for famous later masterpieces, enjoying uninterrupted popularity throughout the XVIIIth century when no less than 11 composers, including Handel and Telemann, set it to music. The superb version by Reinhard Keiser (1674-1739) is not only the...

    first but also adheres most closely to the great rhetorical power and rich changes of affects of the poet’s text. In German literary history, Barthold Heinrich Brockes (1680-1747) is known above all for his innovative role during the second quarter of the XVIIIth century. In 1712, the year of the Brockes-Passion's  first performance, Keiser, fellow citizen of Brockes in Hamburg, was already recognized as the most important opera composer in Germany – and, in some opinions, even in Europe. When the genius of these two great artists combined in a single work, the result could only be spectacular. The tricentennial of its first performance justified a belated but nonetheless dithyrambic tribute, here presented by the singers of the Vox Luminis ensemble and the instrumentalists of Les Muffatti.

    Luisterfragment

    • Aria (Tochter Zion) :

    Met de steun van

    • Fédération Wallonie-Bruxelles
    • Vlaamse Overheid

    Onderscheidingen

    • Octave de la musique classique (2014)
    • Beste Vlaamse Klassieke CD van het Jaar (2014)
    • Prix Caecilia (2014)
  • Ramée - RAM 1202 - 2012

    Jean-Marie LECLAIR, Violin Concertos Op. 7

    Les Muffatti
    Leiding Les Muffatti
    Viool Luis Otavio Santos
    Sorry, deze text is in uw taal niet beschikbaar

    When Jean-Marie Leclair published his Fourth Book of Sonatas for violin and basso continuo at the age of 46, he was at the height of his career as a violinist and composer. The twelve sonatas flawlessly exemplify his maturity and his capacities both as a musician and as a composer. In its harmonic complexity and in the...

    extreme technical intricacy of the violin part the collection royally surpasses the three previous books. The music of the Fourth Bookis very emotional, showing a pronounced expressive subjectivity, almost in a Romantic sense, incorporating surprising twists in the melodic line, sudden modulations and broken cadences. The mood in the slow movements seems on occasion nearly impenetrable and anticipates at times the expressive ambiance of nineteenth-century repertoire. This style of writing might be rooted in Leclair's character, which was described by his contemporaries as difficult, reserved, evasive of companionship and almost misanthropic. The compositions testify to a superior level of musicianship and lead one to believe that Leclair worked on them in several stages: between the first announcement of the Fourth Book in the Mercure de France and the actual publication of the pieces six years passed, during which Leclair lived in Amsterdam and The Hague. In this period, he had frequent contact with the Italian violinist Pietro Locatelli and certainly took advantage of the breathtaking technique of this virtuoso. The French style, which so evidently dominated the First Book of Sonatas, is completely dissolved in the Italianate writing of this compilation, even in the dance movements. Like no other composer, Leclair imposed the Italian style in France. He was the first to blend the great art of the Italian violin virtuosi (with models such as Corelli's sonatas or Vivaldi's concertos) with the French tradition. Despite strong opposition from aesthetic purists such as Hubert Le Blanc (Défense de la basse de viole), he revolutionized French musical tastes with his distinctive approach and laid the foundations for the French violin school, represented and developed by musicians such as Guillemain, Mondonville, Gaviniès, Rode and Kreutzer in the course of the eighteenth century.



     


    Met de steun van

    • Fédération Wallonie-Bruxelles
  • Ramée - ram 1008 - 2011

    Giuseppe SAMMARTINI, Concertos & Overtures

    Les Muffatti
    Leiding Peter Van Heyghen
    Hobo Benoît Laurent
    Pour l'élaboration de ce programme, nous avons dû faire un choix entre une soixantaine de concertos et d'ouvertures, toutes des œuvres d'une qualité particulièrement élevée. Nous avons principalement opté pour des œuvres jusqu'à présent jamais interprétées, pour des œuvres qui peuvent être exécutées par notre orchestre et pour des œuvres parmi les plus représentatives du corpus orchestral de Sammartini. Au programme donc : des concertos...

    pour hautbois ainsi que des concertos et ouvertures pour cordes. Notre sélection a également été influencée par les dires du musicographe anglais Charles Burney, qui écrivait en 1789 que les compositions de Sammartini étaient « pleines d'art, d'originalité et de feu ». L'« art » de Sammartini réside principalement dans son extraordinaire talent de manier tous les styles musicaux en usage à cette époque en Europe. Son « originalité » est illustrée par la manière dont ces différents styles sont combinés librement entre eux, parfois même à l'intérieur d'une seule œuvre. Mais elle est aussi renforcée par son culot de les traiter soit avec des tournures harmoniques osées et à la fois très expressives, soit avec des formules toutes faites. Son originalité n'a pas immédiatement plu au public londonien ; il est clair qu'il était tellement en avance sur son temps que même en 1776 Hawkins pensait encore devoir le défendre en ces mots : « Les mérites de Sammartini en tant que compositeur de musique en plusieurs parties étaient sans aucun doute très grands. Il disposait d'une inventivité productive et se servait d'un style qui était moins réprimé par les règles que celui de ses prédecesseurs, et qui par conséquent offrait plus de place à la fantaisie. Ceux qui attribuaient son infraction aux règles connues et établies à un manque d'érudition musicale se trompent sur toute la ligne ; il était très à cheval sur les principes d'harmonie ; et ses caractéristiques uniques peuvent, pourquoi pas, uniquement être attribuées à cette audace et à cet entêtement qui sont toujours les signes du génie ».  

    Luisterfragmenten

    • Spiritoso :
    • Allegro Assai :

    Met de steun van

    • Fédération Wallonie-Bruxelles
  • Ramée - ram 0806 - 2008

    Giovanni BONONCINI, San Nicola di Bari

    Les Muffatti
    Leiding Peter Van Heyghen
    Sopraan Lavinia Bertotti | Alt Gabriella Martellacci | Sopraan Elena Cecchi Fedi | Bas Furio Zanasi
    Sorry, deze text is in uw taal niet beschikbaar Within the vast repertoire of the Baroque oratorio, San Nicola di Bari is unique in two ways. It is the only composition to treat a scene from Saint Nicholas' life, and the only one that emerged from the long and successful collaboration between the librettist Silvio Stampiglia and the composer Giovanni Bononcini. Although Giovanni Bononcini was...

    undeniably one of the most successful and influential composers of the Italian mid-Baroque period, his fame with audiences today is no longer what it once was. So far, none of his operas and only one of his oratorios have been recorded. We hope that the present recording of Bononcini's most successful oratorio will awaken some curiosity about the many other masterpieces of a composer who has, unfortunately and undeservedly, dwelled too long in the shadows.

    Luisterfragment

    • :

    Met de steun van

    • Fédération Wallonie-Bruxelles

    Onderscheidingen

    • Recomendado Cd Compact
  • Ramée - ram 0705 - 2007

    Johann Christoph PEZ, Ouvertures — Concerti

    Les Muffatti
    Leiding Peter Van Heyghen
    Een nieuwe CD, geheel gewijd aan de Duitse componist Johann Christoph Pez, staat op het punt om te verschijnen. Net zoals Georg Muffat was Pez op het einde van de 17de eeuw één van de grote voorvechters van de Vermischter Geschmack, de synthese tussen de Franse en Italiaanse stijlen die op dat moment de Europese muzikale esthetiek domineerden. De CD beidt een uiterst gevarieerde bloemlezing van zijn...

    orkestrepertoire en illustreert daarbij alle vormen die de componist ter zijner beschikking had: concerto's, suites, sonates voor een ensemble met of zonder blazers en met of zonder solisten. Al deze verbazingwekkend mooie muziekwerken werden recent herontdekt in de bibliotheken van Rostock en Dresden door dirigent Peter Van Heyghen, die op basis van de manuscripten ook meteen een minutieuze werkeditie verzorgde.

    Luisterfragment

    • Allemande :

    Met de steun van

    • Fédération Wallonie-Bruxelles

    Onderscheidingen

    • Fonoforum
    • 5 Diapason
    • Goldberg
  • Ramée - ram 0502 - 2005

    Georg MUFFAT, Armonico Tributo

    Les Muffatti
    Leiding Peter Van Heyghen
    Eenieder die zich zelfs maar heel even verdiept in het oeuvre van Georg Muffat, hetzij als musicoloog, als uitvoerder, of als luisteraar, komt vroeg of laat wellicht tot de bedenking dat Muffat in het hedendaagse muziekleven niet echt de ereplaats gegund wordt die hem eigenlijk toekomt. Zijn verdiensten op compositorisch en pedagogisch vlak worden weliswaar in de vakliteratuur algemeen erkend, maar toch blijft hij...

    voor het grote publiek vooralsnog in de schaduw staan van echt "grote" tijdgenoten als Jean-Baptiste Lully, Arcangelo Corelli of Heinrich Ignaz Franz von Biber, om er maar drie te noemen met wie Muffat zelf in contact is geweest. Misschien is dit te wijten aan het feit dat van Muffat maar relatief weinig en dan nog vrijwel uitsluitend instrumentale muziek bewaard bleef. Zijn oeuvre en de bijhorende uitvoeringspraktijk(en) vormen als het ware een brug tussen tenminste drie verschillende stijlen en tradities. Dat dit echter geen toeval was, maar in tegendeel het belangrijkste programmapunt uitmaakte van Muffats persoonlijke esthetische doelstellingen, dat hij één van de eersten was om dergelijke doelstellingen zo expliciet en herhaaldelijk te formuleren, én dat hij er bovendien zo meesterlijk in geslaagd is ze ook te verwezenlijken, vormt nu precies de reden waarom hij misschien juist wél in het rijtje der groten hoort.

    Luisterfragment

    • Armonico Tributo :

    Met de steun van

    • Dexia banque
    • Fédération Wallonie-Bruxelles

    Onderscheidingen

    • 5 Diapason
    • Fonoforum
    • Musica
    • Goldberg