Das Dresdner Konzert

Duur van het programma

60 minuten

Team : 13 musici

  • Bart Jacobs, orgel
  • Les Muffatti

artistieke leiding

Les Muffatti

Contact

Les Muffatti

Adi Chesson
manager
adi@lesmuffatti.be

JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
Praeludium und Fuge, te bepalen
Concerto in D groot voor orgel en strijkers (naar BWV 169 en BWV 1053)
Concerto in g klein voor orgel en strijkers (naar BWV 1058 en BWV 1041)
Concerto in d klein voor orgel en strijkers (naar BWV 1052 en BWV 146)

Alhoewel er van J. S. Bach geen enkel orgelconcerto met orkestrale begeleiding werd overgeleverd, zijn er 18 cantates overgebleven waarbij Bach het orgel als solistisch instrument gebruikte in instrumentale sinfonia’s met orkest.

Volgens een krant echter voerde Bach in 1725 tijdens een orgelconcert in de Sophienkirche in Dresden “Praeludiis und diversen Concerten mit unterlauffender Doucen Instrumental-Music” uit. Hoewel het niet geheel duidelijk is welke werken Bach hier dan precies uitvoerde, is het perfect mogelijk dat hij enkele van deze schitterende sinfonia’s heeft samengevoegd tot echte virtuoze orgelconcerto’s.

Dat is de uitdaging die Bart Jacobs, organist-titularis van de kathedraal van Brussel, aanging met Les Muffatti. Naast een groots Praeludium und Fuge hoort u een aantal nooit gehoorde reconstructies van driedelige concerto’s voor orgel en strijkers van J. S. Bach.

De rijkelijke klankkleuren van het orgel, in combinatie met de voortreffelijke strijkers van Les Muffatti en de akoestiek van een kerk of een concertzaal maken van iedere uitvoering een uniek gebeuren en brengen het Dresden Konzert van 1725 weer tot leven!

 

Dit programma vereist een specifiek type orgel (Duits barok idealiter gestemd op 415 Hz of 440 Hz, met tenminste twee manualen met een toonomvang van C-d’’’’ en een pedaal met een toonomvang van C-d’) waarrond of waaronder het orkest zou moeten kunnen staan.